Hvad er delvis udladning i en inverter-drevet motor?
En inverter-drevet motor, også kendt som en inverter-matchet motor, er et system, der kombinerer et kontrolkredsløb og en motor. Dette system udnytter en variabel frekvensdrev (VFD) til at konvertere vekselstrøm (AC) til jævnstrøm (DC) og derefter tilbage til en variabel AC-strømforsyning. VFD'en inden for det inverter-drevne motorsystem kontrollerer den konverterede DC-strøm gennem højhastigheds switching, hvilket muliggør præcis regulering af motorens hastighed og strøm. I sammenligning med motorer, der drives direkte af kommercielle strømforsyninger, udviser inverter-drevne motorer overlegen energieffektivitet på grund af den præcise kontrol. Dette system anvendes i forskellige applikationer såsom husholdningsapparater og køretøjer. For eksempel, i elektriske køretøjer (EV'er), konverterer invertere DC-strøm fra batteriet til AC-strøm for at drive de elektriske motorer.
Den hurtige switching inden for inverteren kan accelerere den elektriske forringelse af motoren. Som vist i Figur 1, under den højhastigheds switching proces, genereres overspændinger. Disse øjeblikkelige høje spændinger, der ofte overstiger det dobbelte af switching spændingen, inducerer momentane høje spændinger over motorviklingerne. Når disse spændinger overskrider en kritisk tærskel, opstår der delvise udladninger mellem overfladerne af viklingsisoleringen. Dette fænomen er kendt som 'delvis udladning.

Fig. 1: Overspænding genereret på grund af inverter switching
Hvorfor opstår delvis udladning?
Som illustreret i Figur 2, er de grundlæggende komponenter i en inverter-drevet motor rotoren og statoren. I det væsentlige består statoren af spoler, der er viklet omkring en statorkerne. De ledende ledninger inden for disse spoler er isoleret med en emalje belægning. Efterfølgende er disse ledninger yderligere isoleret fra statorkernen med isoleringspapir. Under fremstillingsprocessen kan forskellige faktorer kompromittere integriteten af isoleringen. Disse inkluderer fejlinjering eller revner i isoleringspapiret, samt skader på emalje belægningen, såsom tårer eller knusning. Disse problemer kan føre til utilsigtet kontakt mellem ledninger eller mellem viklingerne og statorkernen. Sådan kontakt kompromitterer isoleringsydelsen, hvilket i sidste ende øger sandsynligheden for delvis udladning. Desuden bidrager hulrum inden for emaljen, der opstår fra fanget luftbobler eller urenheder, og ridser på emaljeoverfladerne også til forekomsten af delvise udladninger.

Fig. 2: Grundlæggende struktur af en inverter-drevet motor
Risiko for delvis udladning
Højvolts inverterdrevne motorer, som dem der findes i elbiler, er mere udsatte for delvis udladningsfænomener. Generelt opstår delvis udladning, når en spænding større end cirka 350 V anvendes på en dårligt isoleret vikling. Som følge heraf er ikke kun inverterdrevne motorer, men også højvolts industrielle motorer udsatte for denne risiko. Delvise udladninger opstår i områder af motorviklingen, hvor isolationsintegriteten er kompromitteret. Disse udladninger forværrer yderligere isolationsnedbrydningen over tid. Den progressive forringelse af isolationen, der stammer fra disse delvise udladninger, kan i sidste ende føre til alvorlige konsekvenser, herunder brande på grund af kortslutninger og fuldstændige isolationsnedbrud.

Risiko for delvis udladning
Højvolts inverterdrevne motorer, som dem der findes i elbiler, er mere udsatte for delvis udladningsfænomener. Generelt opstår delvis udladning, når en spænding større end cirka 350 V anvendes på en dårligt isoleret vikling. Som følge heraf er ikke kun inverterdrevne motorer, men også højvolts industrielle motorer udsatte for denne risiko. Delvise udladninger opstår i områder af motorviklingen, hvor isolationsintegriteten er kompromitteret. Disse udladninger forværrer yderligere isolationsnedbrydningen over tid. Den progressive forringelse af isolationen, der stammer fra disse delvise udladninger, kan i sidste ende føre til alvorlige konsekvenser, herunder brande på grund af kortslutninger og fuldstændige isolationsnedbrud.

Hvordan opdages delvise udladninger?
Delvise udladninger kan opdages gennem implementeringen af dedikerede testprocedurer. Som vist i Tabel 1 anvendes to forskellige typer af delvise udladningstest almindeligvis. Da hver testmetode har evnen til at identificere isolationsfejl på forskellige steder af motorviklinger, er det vigtigt at udføre begge tests grundigt for at sikre en omfattende evaluering af isolationssystemets integritet.
Tabel 1: Typer af delvise udladningstest
Beskrivelse
Formål
En høj AC spænding anvendes gentagne gange, mens ladningsmængden (pC) af udladningen måles baseret på strømkurven. Da der typisk anvendes en højvoltskilde (f.eks. hipot-testere) ved 50 Hz eller 60 Hz, er det muligt at anvende høj spænding på DUT i en længere periode sammenlignet med surge PD-testning. Derfor er det velegnet til detektion af delvise udladninger mellem faser (fase-til-fase) og mellem viklinger og statorkernen (fase-til-kern). Det er dog vanskeligt at opdage udladninger mellem viklinger inden for den samme fase (vinding-til-vinding), og efter tilslutning af neutralpunktet kan test kun udføres mellem viklingerne og statorkernen (fase-til-kern).
Tjek for interne udladninger og overfladeudladninger forårsaget af utilstrækkelig plads mellem viklingerne og af fremmed materiale.
Et instrument anvender et impuls, mens udladningskurverne, der vises i strømkurven, opdages. Uanset om neutralpunktet er tilsluttet eller ej, kan tests udføres på alle steder: vinding-til-vinding, fase-til-fase og fase-til-kern. Især er det velegnet til at opdage mindre defekter inden for viklingerne (vinding-til-vinding), da det er i stand til at opdage udladninger mellem vindinger, hvilket ofte er en udfordring i AC PD-testning.
Tjek for en DUT's holdbarhed mod store spændingsspidser (hurtigt stigende spidser forbundet med inverterdrev).
Delvise udladninger kan forekomme på følgende steder inden for en motorvikling:
- Vinding-til-vinding: udladninger forårsaget af spændingsforskelle mellem tilstødende vindinger inden for en enkelt fasevikling
- Fase-til-fase: udladninger forårsaget af kontakt mellem ledninger, der tilhører forskellige faser, eller forårsaget af forkert justering eller revner i isoleringspapir
- Fase-til-kern: udladninger som følge af kontakt mellem viklingsledninger og statorkernen, eller forårsaget af forkert justering eller revner i isoleringspapir.

Delvise udladninger kan forekomme på følgende steder inden for en motorvikling:
- Vinding-til-vinding: udladninger forårsaget af spændingsforskelle mellem tilstødende vindinger inden for en enkelt fasevikling
- Fase-til-fase: udladninger forårsaget af kontakt mellem ledninger, der tilhører forskellige faser, eller forårsaget af forkert justering eller revner i isoleringspapir
- Fase-til-kern: udladninger som følge af kontakt mellem viklingsledninger og statorkernen, eller forårsaget af forkert justering eller revner i isoleringspapir.

Traditionelt har kvalitetskontrol for inverterdrevne motorer på produktionslinjen været afhængig af en kombination af isolationsmodstandstest, hipot-test og surge-test for at identificere potentiel elektrisk forringelse. Mens hipot- og surge-test effektivt identificerer produkter med eksisterende isolationsbrud, mangler de følsomhed til at opdage latente defekter, der muligvis ikke endnu manifesterer sig som en komplet fejl. For at imødekomme denne begrænsning er integrationen af delvis udladningstest med højpræcisionsdetekteringskapaciteter afgørende. Ved proaktivt at identificere potentielle defekter gennem delvis udladningsdetektion, før de udvikler sig til katastrofale isolationsfejl, bidrager disse tests væsentligt til at forbedre den samlede kvalitet og pålidelighed af inverterdrevne motorer.
Konklusion
Afslutningsvis, mens inverterdrevne motorer tilbyder betydelige energibesparelsesfordele, kan de være udsat for problemer som delvise udladninger, der opstår fra den hurtige switching, der er iboende i deres drift. For at sikre den langsigtede pålidelighed og sikkerhed af systemer, der bruger inverterdrevne motorer, er implementeringen af streng delvis udladningstestning afgørende. Hos HIOKI specialiserer vi os i at tilbyde en omfattende suite af løsninger til både statisk og dynamisk motorprøvning og måling.