Køretøjets interiørstøjtest
Køretøjets interiør NVH -test
Køretøjets interiørstøj, vibrationer og hårdhed (NVH) involverer et antal forskellige tests - alt relateret til støj inde i køretøjet, der stammer fra vej, krop, chassis og komponenter i køretøjet.
Hovedfokusområderne er:
- Total interiørstøj
En måde at teste den generelle oplevelse af et køretøjs akustiske komfort. - Vejstøj
Test relateret til, hvordan vejeksplitering bidrager til den indvendige støj både strukturbårne og luftbårne-afhængigt af veldefinerede vejoverflader og dæk. - Lydpakken
Et område, der ff ect de fleste af NVH -områderne. - Komponentstøj
Bekymringer af alle yderligere systemer som opvarmning, ventilation og aircondition (HVAC) -system, strømvinduer osv. Disse er for det meste elektriske eller drevet af motorbæltet og undertiden hydraulisk. Læs om elektriske applikationer her. - Bremsestøj
En chassisrelateret støj og et stort problem for bilproducenter. - Valideringer af computermodel
Test på prototypedele eller køretøjer.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Valgte produkter
- Gras 146ae
Det ideelle, frit-Håndholdte Mikrofon til næsten al akustisk NVH -test - GRAS RA0357
Korrektor muliggør brug af 146ar i en tilfældig forekomstlyd Håndholdte - Gras 42ag
Den ideelle løsning til kalibrering - GRAS 46BC
Det eneste sande multifield, højfølsomhed 1/4 "mikrofon - GRAS 46BL-1
Ressourcer
Køretøjets interiørstøj på elektriske køretøjer
Måling inde i kabinen er mere udfordrende på en EV sammenlignet med en is. En hovedårsag hertil er, at den generelle stigning i indhold med højfrekvent vil gøre det vanskeligere at udføre TPA/ENR-målingstyper. Mange lydkilder har meget begrænset energi ved 20 kHz, hvilket gør overførselssti -analyse fra motorbugt vanskeligere.
Mange EV'er/HEV'er bruger en mere distribueret drivlinje med individuelle elektriske motorer. Dette i kombination med vind/vej/dækstøj, som alle er dominerende lyde, gør det mere relevant at bruge trykmikrofoner i stedet for retningsbestemt fri-Håndholdte Mikrofoner i kabinen.
Aktiv støjaflysning: Fasen er meget svær at kontrollere inde i kabinen - og hvis den ikke kontrolleres, kan den i stedet forstærke støjen.
Passiv støjaflysning: Traditionelle måder til afbestilling af køretøjer, såsom akustisk pakke og anti-vibrationsmonteringer, vil stadig blive brugt til EVS/HEV'er. Det skal derfor tilpasses det nye miljø.
Vi anbefaler at bruge en mikrofon med lav støj type som f.eks. GRAS 47HC ½ ”CCP Lav-støj mikrofonsystem. En anden mulighed er at bruge GRAS 147AX CCP Robust trykmikrofon, som har et unikt monteringssystem, MagmountTM, hvilket sikrer præcise gentagne tests i kabinen i kombination med førersædet målinger ved hjælp af Gras 146ae ½ ”CCP fri-Håndholdte Mikrofonsæt.
Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.
Akustiske testtyper inden for køretøjets indvendige NVH -test
Total interiørstøj er en god måling til benchmarking og en måling, der ofte bruges af bilmagasiner til sammenligning af forskellige bilmodeller. Det vedrører det samlede støjniveau inde i køretøjet i det fulde hastighedsområde og er en måde at teste den generelle oplevelse af et køretøjs akustiske komfort.
Articulation Index (AI) bruges ofte som et godt indeks til lydisolering og forsegling samt taleforståelighed.
Vejstøj er et af de mest irriterende interiørlyde i et køretøj. Vejens excitation bidrager til den indvendige støj både strukturbårne og luftbårne. Krav er normalt baseret på subjektiv evaluering, benchmarking og erfaring. Kravene inkluderer støjniveau og frekvensbalance. Ekstra fokus er på dækhulrumsresonansstøj omkring 200-250 Hz og slidbanestøj.
Lydpakken er tæt knyttet til de fleste af NVH -områderne. Det første trin er at sikre, at kroppen er forseglet så meget som muligt. Dette reducerer højfrekvent lækage og øger den samlede NVH-ydeevne. Strukturel dæmpning og tunge lag isoleringsmåtter skal optimeres for bedste ydelse og laveste vægt og omkostninger. Endelig bruges akustisk absorptionsmateriale på kritiske steder til at forbedre den akustiske interiørkomfort.
Komponentstøj er ofte opdelt i to områder: kundeaktuerede lyde og systemaktuerede lyde. Kundeaktuerede lyde er direkte relateret til en handling som åbning eller lukning af en dør eller strøm-driftsvinduer og vil ligeledes give brugerfeedback. Systemaktuerede lyde kontrolleres uafhængigt af enhver handling fra føreren eller passagererne, og grunden til, at lyden ikke altid er let at forstå. HVAC -systemet er en af de dominerende støjkilder i køretøjet under afkøling eller varme op og har brug for en masse omhyggelig designarbejde.
Bremsestøj er en chassisrelateret støj og et område med stor bekymring for OEM'er over hele verden. Støj er forårsaget af friktionsinducerede vibrationer, der får bremsesystemet til at stråle støj. Dette vil igen forårsage meget irritation og forstyrrelse af bilejeren og enhver person i nærheden af køretøjet, når det forekommer. Bremsestøj kan føre til dårlige resultater i undersøgelser af kundetilfredshed og høje garantiomkostninger. Derfor prioriteres udviklingen af bremsesystemer med minimumsstøjproblemer i bilindustrien. Bremsestøj er et meget komplekst problem, og forskningen på dette område er i kontinuerlig fremskridt.
Oven i det kræver elektrificering af køretøjer nyt bremsedesign samt øget fokus på støj, da den auditive maskering fra motoren forsvinder. Imidlertid vil de traditionelle bremsesystemer blive brugt i mindre grad i et elektrisk køretøj. En regenereringsproces finder sted under deceleration, der bruges til at tilvejebringe batteriopladning, som i mange tilfælde vil være tilstrækkelig til at kontrollere køretøjets hastighed uden at bruge bremsepedalen. Læs om elektriske applikationer her.
Tre testniveauer
Det er vigtigt at udvikle validerede testprocedurer, der er hurtige og lette at udføre, og det er god praksis at bruge et standardiseret udvalg af transducertyper og transducer -positioner for at kunne køre flere test effektivt på samme testtid. Disse procedurer bør også være så generiske som muligt for at tillade variation af systemdesign. Ingeniørerne er nødt til at holde sig opdateret om nye koncepter og udføre benchmarking.
Tests udføres på tre hovedniveauer, køretøjstest, systemtest og komponenttest. Valideringer af computermodel kan være en integreret eller separat del af disse test. Testene bruges til udvikling, kravbekræftelse, fejlfinding og computerstøttet teknik (CAE) korrelationer.
Køretøjstest
En køretøjsverifikationstest inkluderer typisk to til fire mikrofoner på øre -niveau inde i køretøjet, der er distribueret mellem førerens og passagersæderne. Testbetingelserne er specificeret detaljeret. Tests udføres både på testspor, på et NVH-chassis-dynamometer, i NVH-laboratoriet eller i en hemi-anechoisk testcelle.
Køretøjstest involverer test af en række støjgenererende kilder:
- Den samlede interiørstøjtest udføres på et glat vejtestspor, mens den accelererer fra lav til høj hastighed. Testen inkluderer også analyse af lydtrykniveau (SPL) og AI versus hastighed.
- Vejstøj testes ved dedikerede NVH-testspor med veldefinerede vejoverflader som glat, grov eller rillet. Analyse af SPL, tredje oktavbåndspektre, smalle båndspektre og AI udføres ved forskellige køretøjshastigheder. Eksterne mikrofoner eller intensitet Probe med forrude kan bruges til måling af næsten-Håndholdte dækstøj.
- Lydpakketestning på køretøjsniveau udføres indirekte af køretøjstestene.
- Komponentstøj testes under typiske brugsbetingelser, men isoleres uden andre lyde. Testene udføres i et køretøj i en hemi-anechoic testcelle.
- Bremsestøj evalueres med mikrofoner på øriveau og i styrehuset under kørsel på en dedikeret testrute med al mulig bremsning og forskellige miljøforhold.
System test, akustisk overførselsfunktion (ATF)
Systemtest kræver brug af en masse forskellige akustiske sensorer. Disse tests udføres for det meste i et NVH -laboratorium, enten med et komplet køretøj eller kun for et system eller komponent.
Eksempler på system/komponentniveau inkluderer:
- ATF fra Engine Bay til interiør for at verificere lydpakken. Støjoverførselsfunktion (NTF) -test for at måle de strukturelle støjstier. Disse tests udføres med køretøjet i en hemi-anechoic testcelle.
- Bidrag til støjkilde fra forskellige overflader som gulv, instrumentbræt og døre måles med en mikrofon eller intensitet Probe. Dette kan gøres for et fuldt køretøj i laboratoriet på et NVH -chassis -dynamometer eller ved hjælp af højttalere som støjkilde, men også på et testspor. Et akustisk kamera kan også bruges til at lokalisere støjkilder og detektere lækage. Undersystemer som en køretøjsfrontstruktur eller dørsystem er installeret i en anekoisk/efterklangssuite, og bidraget fra forskellige områder måles med en sund intensitet Probe. Disse tests bruges til optimering af panelbehandlingen.
- Lydabsorberende og lydoverførselstab (STL). Egenskaberne ved de akustiske materialer, der bruges i lydpakken, testes i NVH -laboratoriet. Lydabsorptionskoefficient testes i en efterklangstestcelle eller i et impedansrør. STL testes med testobjektet installeret i en anchoic/efterklangssuite. Reverberationskammeret fungerer som di ff bruger lydkilden, og STL beregnes ud fra målinger af SPL i efterklangskammeret såvel som lydintensiteten i det anekoiske kammer.
Komponenttest
Komponenttest kræver også anvendelse af mange forskellige akustiske sensorer. Som med systemtesten udføres disse test for det meste i et NVH -laboratorium med et komplet køretøj eller for et specifikt system eller komponent.
Komponentstøjtest inkluderer:
- Komponentstøj på systemniveau, som blæserstøj fra et komplet HVAC-modul eller driftslyden af et elektrisk soltagsmodul, testes i en anekoisk eller hemi-anechoic testcelle. Systemet betjenes under korrekte driftsbetingelser, men ikke de korrekte grænsevilkår til køretøjet.
- Separate komponenter i et system, som en lille elektrisk motor eller magnetventil, testes også i en anekoisk eller hemi-anechoic testcelle og under så gyldige driftsbetingelser som muligt. SPL- eller lydstyrke og frekvens eller ordreanalyse efter behov bruges til at detektere støjen svarende til komponenten.
- Bremseknusestøj testes på systemniveau for et fuldt køretøjs hjørne i et dedikeret bremseknusedynamometer.
Validering af computermodel
Mange af designbeslutningerne og verifikationerne udføres, før en prototype del eller køretøj fremstilles. Krops- og chassisdesignet har en stor indflydelse på køretøjets NVH -ydelse, især til drivlinje og vejstøj, og skal verificeres på et tidligt tidspunkt. Målinger fra eksisterende biler eller systemer bruges til at korrelere simuleringerne. Muldyrkøretøjer (eksisterende biler modificeret med nye koncepter) bruges også.
Generelle målinger inkluderer modalanalyse og målinger af overførselsfunktion, NTF'er og ATF'er. Impact Hammer, Shakers og volumenhastighedskilder bruges til excitation. Endvidere bruges de standardiserede køretøjsverifikationstests til computerstøttet teknik (CAE) modelverifikation.