
Udstødningsstøjtest
Udstødningsstøjen fra køretøjer med forbrændingsmotorer er meget vigtig. Den skal understøtte en god motorlydkvalitet, samtidig med at den ikke er forstyrrende eller overtræder støjlovgivningen. Indtagssystemet og udstødningssystemet er meget ansvarlige for motorens støjkarakter og lydtrykniveau (SPL) og skal tunes for at opfylde de krævede præstationer. Motorlydkvaliteten bør give føreren information om motorens omdrejninger samt en passende lyd for køretøjstypen, f.eks. kraftfuld og sporty under acceleration, men stille under konstant hastighed. Dette gælder også for den udvendige lyd, hvor lydkarakteren skal matche køretøjsbrandidentiteten.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Valgte produkter
- GRAS 40SC
En Probe mikrofon til målinger direkte i udstødningsstrømmen - GRAS 146AE
Det perfekte valg til test indeni biler - GRAS 42AG
Den ideelle løsning til kalibrering
Ressourcer
AKUSTISKE TESTTYPER INDEN FOR UDSTØDNINGSSTØJTESTNING
Lydtransmissions tab (målinger på dynamometer og testbænk)
Lydtransmissionstab af udstødningssystemet helt eller delvist verificeres i en lydtransmissionstabstest. Denne bænk inkluderer grundlæggende fire mikrofoner, en effektforstærker med højttaler som excitationskilde, det objekt, der skal testes, og en anekoisk afslutning i den nedstrøms ende. Denne test udføres hos komponentleverandøren eller OEM. Resultatet bruges til verifikation af krav og benchmarking, computer-aided engineering (CAE) korrelation og under udvikling.
Den udsendte støj fra udstødningssystemets dele og støjen fra udstødningsrøret måles på et fuldt køretøj i et hemi-anechoisk testcelle med støj, vibration og hårdhed (NVH) chassis dynamometer. Dette er vigtigt for verifikation og benchmarking og for at forstå kildens bidrag både til køretøjets indre og pass-by støj. Mikrofonerne placeres tæt Håndholdte på lyddæmperen eller andre dele, der skal undersøges.
Mikrofoner til støj fra udstødningsrøret placeres oftest i en vinkel for at undgå den direkte udstødningsstrøm. Probe mikrofoner bør bruges, hvis mikrofonen skal være i udstødningsstrømmen eller i nærheden af en meget varm del. Lydtryksniveauer og motorordener versus motoromdrejninger analyseres.
Akustiske overførselsfunktion (ATF) målinger fra udstødningsrøret til køretøjets indre bruges til at verificere den akustiske pakke og til at validere CAE-modeller, men kan også bruges som en af flere input til køretøjssimulatorer, hvor lydkvalitetsdesignmål kan evalueres subjektivt i en tidlig fase, før hardware er tilgængelig.
Pass-by støj
Pass-by støjmålingen er den kritiske afsluttende test for at verificere, at lovgivningskravene kan opfyldes, og, hvis ikke, at finde hovedkilden til problemet. Dette gøres på en dedikeret testbane i henhold til globale standarder. Yderligere dæmpning af udstødningssystemet kan bruges til at forstå, om støjen fra udstødningsrøret er problemet.
Indendørs pass-by støj bruges til udvikling og kræver et meget stort hemi-anechoisk kammer og et mikrofonarray på hver side af køretøjet for at simulere den faktiske pass-by. For kildesbidragsanalyse skal ATF fra udstødningssystemet til disse mikrofoner måles.
Eksempel
En køretøjsverificeringstest på en NVH chassis
dynamometer inkluderer typisk to til fire
mikrofoner i ørehøjde inde i køretøjet
fordelt mellem førerens og passagerens
sæder. Hjul rpm bruges til at spore gear
ordrer og kan registreres med en optisk eller
induktiv sensor eller fra ABS sensorer. CAN
bus giver også drivlinjepræstationsdata
for yderligere at øge viden