
Powertrain støjtest
Powertrain NVH test
Powertrain støj, vibration og hårdhed (NVH) test vedrører den samlede køreoplevelse af køretøjets fremdrivningssystem, og dette inkluderer alt, der får køretøjet til at bevæge sig. Støjniveauet og lydkvaliteten er begge meget vigtige, da nogle dele af lyden giver vigtig feedback til føreren, mens andre dele blot er irriterende. Støjen fra alle disse kilder, dvs. den interne forbrændingsmotor (ICE) med luftindtag, udstødningssystem, udstødningsrør, gearkasse, remtrækssystem, pumper og tilbehør som kølesystemer og brændstofpumpe, overføres både luftbåren og strukturbåret ind i køretøjet og bidrager til køretøjets akustiske komfort. Powertrain støj påvirker også den eksterne støj (pass-by støj), som reguleres af lovgivningen.
Målinger i køretøjets indre danner grundlaget for verificeringen af køretøjets NVH-ydeevne. Måleprocedurerne er udviklet til at give resultater, der korrelerer med subjektive vurderinger, der bruges som referencer for kundetilfredshed. Udviklingsmålinger i motorrummet vil give detaljerede oplysninger om støjkildeplacering, kilde styrke, frekvensindhold, motororden indhold og tidsvariation, og dette vil forklare den fysiske årsag til støjen. Resultaterne af alle disse tests vil vejlede ingeniørerne i, hvordan man reducerer uønsket støj.
Målinger i motorrummet i kombination med indvendige eller udvendige målinger vil give oplysninger om, hvor godt akustiske pakker fungerer. Disse pakker giver lydisolering eller lydabsorption. Målingerne udføres både på OEM'ernes udviklingstestkøretøjer og på produktionsopfølgningskøretøjer samt til benchmarking for at sikre, at kundens forventninger til et nyt køretøj kan opfyldes.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Udvalgte produkter
- GRAS 146AE
Det perfekte valg til test indeni bilen - GRAS 147AX
En robust overflademikrofon med et genialt monteringssystem til gentagelige kolde og varme motortests – også på testbanen - GRAS 42AG
Den ideelle løsning til kalibrering
Ressourcer
Støjtest af drivlinje på elektriske køretøjer
Selvom drivlinjelyd er drastisk reduceret på EVs/HEVs, bliver andre støjkilder irriterende, og nyt frekvensindhold bliver afdækket.
Generelt domineres lydene i en EV af komplekse højfrekvente tonale komponenter.
Nogle hybrider har E-motoren tilsluttet via den eksisterende gearkasse. Andre EV-platforme har forskellige behov for gearforhold. På grund af formfaktoren af E-motorerne er gearkassen placeret anderledes end i en typisk ICE-platform, hvilket resulterer i et mere komplekst støjmiljø, fordi støjen kommer fra nye kildeplaceringer.
Vi anbefaler lavstøjsmikrofoner som GRAS 47HC ½”CCP Lavstøjsmikrofonsystem eller GRAS 40HL ½” LEMO Lavstøjsmikrofon i kombination med GRAS 146AE ½" CCP Fritfelt Mikrofon Sæt.
Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.
LYDTESTTYPER INDEN FOR DRIVLINJE NVH TESTNING
Det er vigtigt at udvikle validerede testprocedurer, der er hurtige og nemme at udføre, og det er god praksis at bruge et standardiseret udvalg af transducer-typer og transducer-positioner. De vigtigste tests inkluderer lydtrykniveau (SPL) og ordensindhold fra drivlinjen under forskellige belastningsbetingelser som kørsel væk, konstant tilstand, acceleration, delbelastning og maksimal belastning (WOT). Testene udføres både for motoren separat i en motor NVH testcelle og for fuld køretøjsintegrations tests på en NVH chassis dynamometer eller på vejen*.
Komplementære køretøjsmålinger i motorområdet inkluderer:
- Nær-Håndholdte målinger tæt på de forskellige kilder
- Fjern-Håndholdte målinger til lydkraftestimering
- Lydintensitetsmålinger
- Microphone arrays til lokalisering af lydkilder
- Akustiske overførselsfunktionsmålinger (ATF)
Når der testes transmissionsstøj, verificeres gearkassens design i en NVH drivlinje testbænk, hvor støjemissioner og vibrationer ved grænsefladerne til motoren kan undersøges. Derudover verificeres køretøjsintegrationen med den komplette bil kørt på en NVH chassis dynamometer eller på vejen.
Transmissionsstøjen fra manuelle eller automatiske gearkasser skal være lav. Gearsnerren stammer fra gearmeshing og producerer ofte høje frekvenser, hvor mindre masking fra andre lyde hjælper. Gearrasle støj er et andet problem. Den faktiske design af gearene, såsom form, materiale og tolerancer, er kritisk, og transmissionsfejl er det vigtigste designkriterium.
Validering af computermodeller
Meget af designbeslutningerne og verificeringerne foretages, før nogen prototypedele eller køretøjer fremstilles. Karosseri- og chassisdesign har således en stor indflydelse på køretøjets NVH drivlinjepræstation og skal verificeres på et tidligt stadium. Målinger fra eksisterende biler eller systemer bruges til at korrelere simulationerne. Mule-køretøjer (eksisterende biler modificeret med nye koncepter) bruges også.
Generelle målinger inkluderer modal analyse og overførselsfunktionsmålinger, NTF'er og ATF'er. Impact hammer, shakers og volumenhastighedskilder bruges til excitation. Desuden anvendes de standardiserede køretøjsverificeringstests til computerunderstøttet ingeniørarbejde (CAE) modelverificering.
*) For mere information om andre NVH drivlinje testapplikationer, henvises der til anden litteratur om automobilapplikationer fra GRAS
Eksempel
En køretøjsverificeringstest på en NVH chassis
dynamometer inkluderer typisk to til fire
mikrofoner i ørehøjde inde i køretøjet
fordelt mellem førerens og passagerens
sæder. Hjul rpm bruges til at spore gear
ordrer og kan registreres med en optisk eller
induktiv sensor eller fra ABS sensorer. CAN
bus giver også drivlinjepræstationsdata
for yderligere at øge viden