Powertrain -støjtest

Powertrain NVH -test

Powertrain -støj, vibration og hårdhed (NVH) -test vedrører den samlede driveroplevelse af køretøjets fremdrivningssystem, og dette inkluderer alt, hvad der får køretøjet til at bevæge sig. Støjniveauet og lydkvaliteten er begge meget vigtige, da nogle dele af lyden giver vigtig feedback til føreren, mens andre dele bare er irriterende. Støj fra alle disse kilder, dvs. forbrændingsmotoren (ICE) med luftinduktion, udstødningssystem, halerør, gearkasse, bæltedrevsystem, pumper og tilbehør som kølesystemer og brændstofpumpe overføres både luftbåren og strukturbåret til køretøjet og bidrager til køretøjets akustiske komfort. Powertrain-støjen e ff ect den eksterne støj (den pass-by-støj), der er reguleret af lovgivning.

Køretøjets indvendige målinger danner grundlaget for verifikationen af ​​køretøjets NVH -ydelse. Målingsprocedurerne er udviklet for at give resultater, der korrelerer med subjektive ratings, der bruges som kundetilfredshedsreferencer. Udviklingsmålinger i Motor Bay vil give detaljerede oplysninger om støjkildeplacering, kildestyrke, frekvensindhold, indhold af motorordre og tidsvariation, og dette vil forklare den fysiske årsag til støj. Resultaterne af alle disse tests vil guide ingeniørerne, hvordan man reducerer uønsket støj.

Motor Bay -målinger i kombination med indvendige eller udvendige målinger giver information om ydelsen af, hvor godt akustiske pakker fungerer. Disse pakker giver lydisolering eller lydabsorption. Målingerne udføres både på OEM's udviklingstestkøretøjer og på produktionsopfølgningskøretøjer såvel som for benchmarking at sikre, at kundens forventninger til et nyt køretøj kan opfyldes.

Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon

Valgte produkter
  • Gras 146ae
    Det perfekte valg til indvendig biltest
  • Gras 147AX
    En robust overflademikrofon med et genialt monteringssystem til gentagelig kold og varm motorforsøg - også på den bevisende grund
  • Gras 42ag
    Den ideelle løsning til kalibrering

Ressourcer

Powertrain -støjtest på elektriske køretøjer

Selvom drivstøj er drastisk reduceret på EVS/HEV'er, bliver andre støjkilder irriterende, og nyt frekvensindhold er ikke maskeret.

Generelt domineres lydene i en EV af komplekse højfrekvente tonale komponenter.

Nogle hybrider har e-motoren tilsluttet via den eksisterende gearkasse. Andre EV -platforme har forskellige behov for gearing. På grund af formfaktoren for e-motorer placeres gearkassen anderledes end i en typisk isplatform, hvilket resulterer i et mere komplekst støjmiljø, fordi støjen kommer fra nye kildeplaceringer.

Vi anbefaler mikrofoner med lav støj, såsom GRAS 47HC ½ ”CCP Lav-støj mikrofonsystem eller GRAS 40HL ½ ”Lemo Low-støj mikrofon i kombination med Gras 146ae ½ "CCP fri-Håndholdte Mikrofonsæt.

Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.

Akustiske testtyper inden for drivlinje NVH -test

Det er vigtigt at udvikle validerede testprocedurer, der er hurtige og lette at udføre, og det er god praksis at bruge et standardiseret udvalg af transducertyper og transducerpositioner. De vigtigste tests inkluderer lydtrykniveau (SPL) og ordreindhold fra drivlinjen ved forskellige belastningsforhold som drev væk, stabil tilstand, acceleration, delbelastning og maksimal belastning (WOT). Testene udføres både for motoren separat i en motor NVH -testcelle og til fuldt køretøjsintegrationstest på et NVH -chassis -dynamometer eller på vej*.

Komplementære køretøjsmålinger i Motor Bay -området inkluderer:

  • Nær-Håndholdte Målinger tæt på de forskellige kilder
  • Langt-Håndholdte Målinger til lydstyrke.
  • Lydintensitetsmålinger
  • Mikrofonarrays til lydkildeplacering
  • Akustisk overførselsfunktionsmålinger (ATF)

Ved test af transmissionsstøj testes verifikationen af ​​gearkassens design i en NVH -drivetrain -testrigg, hvor støjemissioner og vibrationer ved grænsefladerne til motoren kan undersøges. Endvidere verificeres køretøjets integration med den komplette bil, der er drevet på et NVH -chassis -dynamometer eller på vej.

Transmissionsstøj fra manuelle eller automatiske gearkasser skal være lave. Gear -klyngen stammer fra gear meshing og producerer ofte høje frekvenser, hvor mindre maskering fra andre lyde hjælper. Gear Rattle Støj er et andet problem. Det faktiske design af gearene som form, materiale og tolerancer er kritisk, og transmissionsfejl er de vigtigste designkriterier.

Validering af computermodel

Mange af designbeslutningerne og verifikationerne udføres, før en prototype del eller køretøj fremstilles. Kroppen og chassisdesignet har således en stor indflydelse på køretøjets NVH -drivkraftydelse og skal verificeres på et tidligt tidspunkt. Målinger fra eksisterende biler eller systemer bruges til at korrelere simuleringerne. Muldyrkøretøjer (eksisterende biler modificeret med nye koncepter) bruges også.

Generelle målinger inkluderer modalanalyse og målinger af overførselsfunktion, NTF'er og ATF'er. Impact Hammer, Shakers og volumenhastighedskilder bruges til excitation. Endvidere bruges de standardiserede køretøjsverifikationstests til computerstøttet teknik (CAE) modelverifikation.

*) For mere information om andre NVH -drivstrømstestningsapplikationer, se anden Automotive Application Literature fra GRAS

Eksempel

En køretøjsverifikationstest på et NVH -chassis
Dynamometer inkluderer typisk to til fire
Mikrofoner på øre niveau inde i køretøjet
distribueret mellem førerens og passageren
sæder. Hjulet omdrejningstal bruges til at spore gearet
ordrer og kan registreres med en optisk eller
induktiv sensor eller fra ABS -sensorer. Dåsen
Bus leverer også drivlinjens præstationsdata
for yderligere at øge viden