Pass-by støjtest

Vejstøjtest

Miljøstøjforurening skal minimeres for at sikre folks sundhed og komfort. Trafikstøj er derfor reguleret og uden at opfylde de regionale mål for pass-by-støj, kan en køretøjsmodel ikke få en type godkendelse eller sættes på markedet. Internationale testmetoder er udviklet til at simulere så realistiske kørselsforhold som muligt, og støjniveauets grænser er reduceret over hele verden. Dette sætter naturligvis meget fokus på køretøjsudvikling og robusthed i produktionen. Metoderne til måling af pas-by-støj kræver dedikerede faciliteter som specialiserede testspor, stor indendørs støj, vibration og hårdhed (NVH) chassis-dynamometer-testceller og højtydende testudstyr til at producere sammenlignelige måleresultater. Før man kører verifikationstest, udføres grundige undersøgelser af de mest bidragydende kilder (motor- og indtag/udstødningssystem, dækstøj) for at forudsige det samlede støjniveau.

Elektriske køretøjer kan på den anden side være for tavs i byområder. Dette kan udgøre en risiko for fodgængere, der plejede at høre et nærliggende køretøj eller for personer med nedsat vision. Nye regler er under introduktion til Acoustic Vehicle Alert Systems (AVAS), og disse skal verificeres. Læs om elektriske applikationer her.

Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon

Valgte produkter
  • Gras 146ae
    Det ideelle, frit-Håndholdte Mikrofon til næsten al akustisk NVH -test
  • Gras 42ag
    Den ideelle løsning til kalibrering

Ressourcer

Pass-by støjtest på elektriske køretøjer

Der er et juridisk krav til test af pas-by-støj. Dette er også påkrævet for EVS/HEVS.

Årsagen bag dette er det faktum, at elektriske køretøjer kan karakteriseres som for tavs i byområder. Dette kan udgøre en risiko for fodgængere, der plejede at høre et nærliggende køretøj eller for personer med nedsat vision. Der er indført nye regler til Acoustic Vehicle Alert Systems (AVAS), og disse skal verificeres.

Til pas-by støjapplikationstest anbefaler vi Gras 146ae ½ ”CCP fri-Håndholdte Mikrofonsæt.

Se ISO 362-1 og ISO 362-3, for detaljerede oplysninger relateret til pas-by-støjtest.

Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.

Akustiske testtyper inden for pas-by-støjtestning

Udendørs test

Den klassiske og vigtigste del af pass-for-støj-test er udendørs tests, der bruges til både udvikling og certificering. Pass-by støjtest inkluderer accelerationstest, konstante hastighedstest og statiske tests for stilstandskøretøj på et dedikeret testspor. To mikrofoner på hver side af testsporet bruges til måling af lydtrykniveau i henhold til reglerne, og yderligere detaljeret analyse i frekvens- og motorordens domæne bruges til udvikling. Systemer til logning af køretøjets hastighed og vejrforhold under målingen er obligatoriske. Der er nogle regionale forskelle i lovgivning over hele verden, men testene er baseret på den nyeste version af ISO362. Mikrofonerne og måleudstyret skal kalibreres før og efter test. AVAS testes også på passet.

Indendørs test

Indendørs test kræver en meget stor NVH-testcelle med chassis-dynamometer og mikrofonarrays på hver side af køretøjet, der simulerer pass-ved kørsel. Dette er effektive til at køre tests uden at være afhængig af vejret og til avanceret udviklingstest. Kildebidragsundersøgelser kan udføres effektivt indendørs, og dette kræver yderligere næstenHåndholdte Mikrofoner og målinger af akustiske overførselsfunktioner (ATF) på linje med den anvendte procedure. Dækstøj kan ikke fanges nøjagtigt til denne type test, og forudsigelser føjes ofte til resultatet. AVAS testes og udvikles også indendørs.