Multimedia

Kundes forventning, når det kommer til multimedie- og kommunikationssystemer i et moderne køretøj, er meget høje. Lydkvaliteten skal være god, og eventuelle funktioner som stemmestyring eller håndfri skal fungere perfekt. De fleste udviklinger udføres på leverandørsiden, og finjustering udføres i køretøjet. Underholdningssystemet kan også have en sekundær opgave, dvs. aktiv støjkontrol (ANC) for at reducere drivlinje eller vejstøj ved at skabe en antifaselyd. Dette har åbenbart brug for omhyggelig indstilling. Det samme aktive system kan også tilføje ønskelige lyde for at forbedre motorens lydkvalitet ved visse kørselsforhold.

Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon til NVH -test til NVH -test til NVH -test

Akustiske testtyper inden for multimedietestning

Systemprøvning udføres i et roligt miljø, fortrinsvis et hemi-anechoic kammer. Mikrofonarrays eller kunstige hoveder bruges til måling af frekvensresponsen fra underholdningssystemet. Kunstige hoveder kan også bruges til optagelser, der skal bruges til subjektive sammenligninger. Hastighedsafhængig volumen og udligningstuning skal måles og verificeres i kombination med måling af vejstøjmåling. Testning inkluderer verifikation af frekvensrespons, lyd Håndholdte og lydkvalitet og udføres både med målinger og med subjektiv evaluering.

Udfordringer, der er fælles for multimediestestning

Underholdningssystemets ydelse er typisk noget, som alle har en mening om. Dette betyder, at sammenhængen mellem den subjektive oplevelse og de objektive målinger er vigtige. Sammenligninger mellem subjektive evalueringsprotokoller og målinger for forskellige indstillinger er naturligvis en nyttig metode til udviklingsteamet til at fange fremskridt. Binaurale optagelser kan også bruges til blinde test.

Den forventede fremtid med autonome køretøjer betyder, at multimediesystemer får endnu større betydning for at forbedre rejseoplevelsen.

  • Testtid skal være kort, da adgangen til prototyper er begrænset.
  • Mikrofonpositionering skal udføres hurtigt og let, og på en måde at registrere gentagne resultater.
  • Mikrofonerne skal placeres, så de minimerer strukturbåret lyd.
  • Mikrofonholdere og kabler bør ikke introducere nogen skranglende støj.
  • Installationen skal være sikker for testingeniøren at udføre under køretøjstest.
  • Kalibreringsverifikation skal være let at udføre.

Transducerne er designet til at modstå eksponering for barske miljøforhold såsom stærke vibrationer, chok, fald, ekstreme temperaturer og våde eller støvede forhold uden at ofre ydeevne eller levetid.

Valg af den rigtige mikrofon

Evaluering ved testkørsel vil være den endelige verifikation. Mikrofoner, der bruges til at måle frekvensrespons, skal være robust. Mikrofoner med tilfældig forekomst med en frekvensrespons på mindst 20 Hz-20 kHz anvendes oftest.