
Multimedia
Kundens forventninger, når det kommer til multimedia og kommunikationssystemer i et moderne køretøj, er meget høje. Lydkvaliteten skal være god, og funktioner som stemmestyring eller håndfri skal fungere perfekt. Det meste af udviklingen sker hos leverandøren, og finjustering sker i køretøjet. Underholdningssystemet kan også have en sekundær opgave, dvs. aktiv støjkontrol (ANC) for at reducere støj fra drivlinjen eller vejen ved at skabe en modfase lyd. Dette kræver åbenlyst omhyggelig tuning. Det samme aktive system kan også tilføje ønskelige lyde for at forbedre motorens lydkvalitet under bestemte kørselsforhold.
AKUSTISKE TESTTYPER INDEN FOR MULTIMEDIA TESTNING
Systemtestning udføres i et stille miljø, helst i et hemi-anechoic rum. Mikrofonarrayer eller kunstige hoveder bruges til målinger af frekvensresponsen fra underholdningssystemet. Kunstige hoveder kan også bruges til optagelser, der skal bruges til subjektive sammenligninger. Hastighedsafhængig volumen og equalization tuning skal måles og verificeres i kombination med vejstøjmåledata. Testningen inkluderer verifikation af frekvensrespons, lyd Håndholdte og lydkvalitet, og udføres både med målinger og med subjektiv evaluering.
Udfordringer, der er almindelige for multimedia testning
Ydelsen af underholdningssystemet er typisk noget, som alle har en mening om. Dette betyder, at korrelationen mellem den subjektive oplevelse og de objektive målinger er vigtig. Sammenligninger mellem subjektive evalueringsprotokoller og målinger for forskellige indstillinger er selvfølgelig en nyttig metode for udviklingsteamet til at fange fremskridtene. Binaurale optagelser kan også bruges til blindtests.
Den forventede fremtid med autonome køretøjer betyder, at multimedia systemer vil få endnu mere betydning for at forbedre rejseoplevelsen.
- Testtiden bør være kort, da adgangen til prototyper er begrænset.
- Mikrofonplacering bør ske hurtigt og nemt, og på en måde der registrerer reproducerbare resultater.
- Mikrofonerne bør placeres, så de minimerer strukturbåret lyd.
- Mikrofonholdere og kabler bør ikke introducere nogen raslelyde.
- Installation bør være sikker for testingeniøren at udføre under køretøjsprøvning.
- Kalibreringsverifikation bør være nem at udføre.
Transducerne er designet til at modstå eksponering for hårde miljøforhold såsom stærke vibrationer, stød, fald, ekstreme temperaturer og våde eller støvede forhold uden at gå på kompromis med ydeevne eller levetid.
Valg af den rigtige mikrofon
Evaluering ved testkørsel vil være den endelige verifikation. Mikrofoner, der bruges til at måle frekvensrespons, skal være robuste. Random-incidence mikrofoner med en frekvensrespons på mindst 20 Hz – 20 kHz bruges oftest.