Grænselagsmålinger

Aeroakustik er en gren af akustik , der studerer støjgenerering via enten turbulente væskebevægelser eller aerodynamiske kræfter, der interagerer med overflader.

Aeroakustik er vigtig i designet af køretøjer, fly, vindmøller, bygninger og broer for at minimere vibrationer og støj.

Der er to støjkilder, som er vigtige, når man taler om aeroakustik – ekstern støj og aerodynamisk støj (eller pseudo-støj), se nedenstående grafik.

De grundlæggende problemer med aeroakustik er, at de fleste testscenarier er dyre og tidskrævende, og teoretiske tests baseret på beregningssoftware er svære at simulere realistisk. På grund af kompleksiteten af grænselags trykvariationer kræver simuleringer ofte flere valideringer og korrigeringsfaser.

Specifikt er det vanskeligt at kvantificere og forstå turbulens og flowinduceret støj (grænselagsstøj) på forskellige køretøjer (fly, biler, droner), simuleringsværktøjer er langsomme og unøjagtige på grund af den stokastiske adfærd af turbulens, og eksperimentelle tests er kostbare på grund af behovet for anekoiske vindtunneler.

Grænselagsmålinger

Hovedfokus for vindstøjsmålinger på tværs af industrier er målinger i grænselag. Især i bil-, luftfarts- & forsvars- samt vedvarende energier er disse typer målinger af stigende betydning. Hovedinteressen ligger i at adskille det akustiske signal fra den flowinducerede turbulente støj. Formålene spænder fra at kvantificere mængden af lydkraft, der udsendes fra en struktur, over lydkildelokalisering ved hjælp af et array af mikrofoner til at kvantificere de turbulente spændinger, som en struktur udsættes for.

Grænselagsteori dikterer, at målinger skal foretages præcist på overfladen af strukturen, da statistikken for flowet hurtigt afviger med stigende afstand fra grænsen. Desuden skal der tages hensyn til ikke at ændre geometrien af strukturen, da en sådan handling kan ændre flowet drastisk. Se nedenstående illustration.

På grund af kompleksiteten ved at måle trykvariationer i grænselaget er det stadig meget vanskeligt at simulere aeroakustik, og det kræver ofte flere validerings- og korrigeringsfaser. Øget beregningskraft kombineret med præcisionsmikrofoner fra GRAS muliggør test i vindtunnel, på vejen og under flyvning. Dette hjælper med at undersøge nye bilkoncept, verificere ydeevnen af innovative design gennem eksperimentelle valideringer af CFD-modeller og validere forudsigelsesmodeller.

Download vores målemikrofoner for Aeroacoustics brochure.
Opdag de nye  Ultra-Tynde Præcisions (UTP) mikrofoner med en ultra-lille formfaktor, kun 1 mm i højden.