Pass-by Støj Testning

Test af vejstøj

Miljøstøjforurening skal minimeres for at sikre menneskers sundhed og komfort. Trafikstøj er derfor reguleret, og uden at opfylde de regionale mål for pass-by støj, kan en køretøjsmodel ikke få en typegodkendelse eller sættes på markedet. Internationale testmetoder er blevet udviklet for at simulere så realistiske kørselsforhold som muligt, og støjniveaugrænserne er blevet reduceret over hele verden. Dette sætter åbenlyst meget fokus på køretøjsudvikling og robusthed i produktionen. Metoderne til at måle pass-by støj kræver dedikerede faciliteter som specialiserede testbaner, store indendørs støj-, vibrations- og hårdheds (NVH) chassis dynamometer testceller og højtydende testudstyr for at producere sammenlignelige måleresultater. Før der udføres verifikations tests, udføres grundige undersøgelser af de mest bidragende kilder (motor og indtag/udstødningssystem, dækstøj) for at forudsige det samlede støjniveau.

Elkøretøjer, på den anden side, kan være for stille i byområder. Dette kan udgøre en risiko for fodgængere, der er vant til at kunne høre et nærmende køretøj eller for personer med nedsat syn. Nye regler er under introduktion for Akustiske Køretøjsadvarselsystemer (AVAS), og disse skal verificeres. Læs om elektriske applikationer her.

Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon

Udvalgte produkter
  • GRAS 146AE
    Den ideelle, Fritfelt mikrofon til næsten al akustisk NVH test
  • GRAS 42AG
    Den ideelle løsning til kalibrering

Ressourcer

Pass-by støj testning på elektriske køretøjer

Der er et lovkrav om testning af pass-by støj. Dette er også nødvendigt for EV'er/HEV'er.

Årsagen til dette er det faktum, at elektriske køretøjer kan karakteriseres som for stille i byområder. Dette kan udgøre en risiko for fodgængere, der er vant til at kunne høre et nærmende køretøj, eller for personer med nedsat syn. Nye regler er blevet indført for akustiske køretøjsadvarselssystemer (AVAS), og disse skal verificeres.

Til testning af pass-by støj anbefaler vi GRAS 146AE ½” CCP Fritfelt Mikrofon Sæt.

Se venligst ISO 362-1 og ISO 362-3 for detaljeret information relateret til testning af pass-by støj.

Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.

AKUSTISKE TESTTYPER INDEN FOR PASS-BY STØJTESTNING

Udendørs testning

Den klassiske og vigtigste del af pass-by støj testning er udendørs tests, der anvendes til både udvikling og certificering. Pass-by støj testning inkluderer accelerationstest, konstant hastighedstest og statiske tests for et stillestående køretøj på en dedikeret testbane. To mikrofoner på hver side af testbanen bruges til at måle lydtrykniveauet i henhold til reglerne, og yderligere detaljeret analyse i frekvens- og motorordensdomænet bruges til udvikling. Systemer til logning af køretøjets hastighed og vejrforhold under målingen er obligatoriske. Der er nogle regionale forskelle i lovgivningen verden over, men testene er baseret på den nyeste version af ISO362. Mikrofonerne og måleudstyret skal kalibreres før og efter testning. AVAS testes også på pass-by banen.

Indendørs testning

Indendørs testning kræver en meget stor NVH testcelle med chassis dynamometer og mikrofonarrayer på hver side af køretøjet, der simulerer pass-by kørsel. Dette er effektivt til at køre tests uden at være afhængig af vejret og til avanceret udviklingstestning. Kildebidragsundersøgelser kan udføres effektivt indendørs, og dette kræver yderligere nær-Håndholdte mikrofoner og målinger af akustiske overførselsfunktioner (ATF) i overensstemmelse med den anvendte procedure. Dækstøjen kan ikke fanges nøjagtigt for denne type testning, og forudsigelser tilføjes ofte til resultatet. AVAS testes og udvikles også indendørs.