Udstødningsstøjtest

Udstødningsstøj fra køretøjer med forbrændingsmotorer er meget vigtig. Det skal understøtte en god motorens lydkvalitet, mens den ikke er foruroligende eller overtræder støjlovgivning. Indsugningssystemet og udstødningssystemet er meget ansvarlige for motorstøjkarakteren og lydtrykniveauet (SPL) og skal indstilles for at imødekomme den krævede ydelse. Motorens lydkvalitet skal give driverinformation om motoromdrejningstal såvel som en passende lyd til køretøjstypen, f.eks. Kraftig og sporty under acceleration, men tavs under konstant hastighedskørsel. Dette gælder også den udvendige lyd, hvor lydkarakteren skal matche køretøjets brandidentitet.

Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon

Valgte produkter
  • Gras 40Sc
    EN Probe Mikrofon til målinger direkte i udstødningsstrømmen
  • Gras 146ae
    Det perfekte valg til indvendig biltest
  • Gras 42ag
    Den ideelle løsning til kalibrering

Ressourcer

Akustiske testtyper inden for udstødningsstøjtest

Lydoverførselstab (målinger på dynamometer og testrigg)

Lydoverførselstabet af udstødningssystemet hele eller delvist verificeres i en lydoverførselstabstest. Denne rig inkluderer dybest set fire mikrofoner, en effektforstærker med højttaler som excitationskilde, objektet, der skal testes, og en anekoisk afslutning i nedstrøms ende. Denne test udføres på komponentleverandøren eller OEM. Resultatet bruges til verifikation af krav og benchmarking, Computer-Aided Engineering (CAE) korrelation og under udvikling.

Den udstrålede støj fra udstødningssystemets dele og halepinstøj måles på et fuldt køretøj i en hæmanechoisk testcelle med støj, vibrationer og hårdhed (NVH) chassis -dynamometer. Dette er vigtigt for verifikation og benchmarking og for at forstå kildebidraget både for køretøjets interiør og pass-by-støj. Mikrofonerne er placeret i den nærmeste Håndholdte af lyddæmperen eller andre dele, der skal undersøges.

Mikrofoner til halerørstøj placeres oftest i en vinkel for at undgå den direkte udstødningsflow. Probe Mikrofoner skal bruges, hvis mikrofonen skal være i udstødningsstrømmen eller i nærheden af ​​en meget varm del. Lydtrykniveauer og motorordrer versus motorens omdrejningstal analyseres.

Akustisk overførselsfunktion (ATF) målinger fra udstødningsrøret til køretøjets interiør bruges til at verificere den akustiske pakke og til at validere CAE -modeller, men kan også som en af ​​flere input til køretøjssimulatorer, hvor mål for lydkvalitetsdesign kan evalueres subjektivt på et tidligt tidspunkt, før hardware er tilgængelig.

Pass-by støj

Pass-by-støjmålingen er den kritiske endelige test for at verificere, at lovgivningskravene kan opfyldes, og hvis ikke, for at finde den vigtigste kilde til problemet. Dette gøres på et dedikeret testspor i henhold til globale standarder. Yderligere dæmpning til udstødningssystemet kan bruges til at forstå, hvis halerørstøj er problemet.

Indendørs pass-by-støj bruges til udvikling og kræver et meget stort hemi-anechoic kammer og en mikrofonarray på hver side af køretøjet for at simulere den faktiske pass-by. For kildebidragsanalyse skal ATF fra udstødningssystemet til disse mikrofoner måles.

Eksempel

En køretøjsverifikationstest på et NVH -chassis
Dynamometer inkluderer typisk to til fire
Mikrofoner på øre niveau inde i køretøjet
distribueret mellem førerens og passageren
sæder. Hjulet omdrejningstal bruges til at spore gearet
ordrer og kan registreres med en optisk eller
induktiv sensor eller fra ABS -sensorer. Dåsen
Bus leverer også drivlinjens præstationsdata
for yderligere at øge viden