Motorstøjtest
En masse støj stammer fra selvfølgelig motoren, gearkassen, bæltedrevsystemet, pumper, køleventilatorer, men også andre komponenter som A/C -kompressoren og servostyringsmotorerne. Disse systemer bidrager til køretøjets akustiske komfort, og nogle dele af støj giver vigtig feedback til føreren, mens andre dele bare er irriterende.
Støj fra motorrummet kan også ect ect den eksterne støj (den pass-by-støj), der er reguleret af loven. Køretøjets indvendige målinger danner grundlaget for at verificere køretøjets ydeevne, og måleprocedurerne er udviklet til at give analyseresultater, der korrelerer med de subjektive indtryk.
Målinger i Motor Bay vil give detaljerede oplysninger om støjen til at identificere f.eks. Kildeplacering, kildestyrke, frekvensindhold, indhold af motorordre og tidsvariation og vil forklare den fysiske årsag til støj. Dette resultat vil guide ingeniørerne om, hvordan man reducerer uønsket støj.
Motor Bay -målinger i kombination med indvendige eller udvendige målinger giver information om ydelsen af akustiske pakker og hvor godt de fungerer. Disse pakker giver lydisolering eller lydabsorption.
Målingerne udføres både på OEMS-udviklingstestkøretøjer og på produktionsopfølgningskøretøjer såvel som for benchmarking at sikre, at kundens forventninger til et nyt køretøj kan opfyldes.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Valgte produkter
- Gras 147AX
En robust overflademikrofon med et genialt monteringssystem til gentagelig kold og varm motorforsøg - også på den bevisende grund - Gras 146ae
Det perfekte valg til indvendig biltest - Gras 42ag
Den ideelle løsning til kalibrering
Ressourcer
Motorstøjtest på elektriske køretøjer
Da der ikke er nogen lavfrekvent motorstøj i EV'er, er mange andre lyde ikke maskeret. Tværtimod er den nye højfrekvente tonale støj fra den elektriske motor og inverteren meget foruroligende. Især ved høje hastigheder vil motoren begynde at hylle, og selvom dette er ved lave lydtrykniveauer, kan det være ret irriterende for føreren.
På elektriske køretøjer er det stadig vigtigere at kunne udføre gode målinger ved højere frekvenser. I et miljø med mere højfrekvent indhold skal der tages ekstra omhu for at måle og kortlægge fordelingen af indhold pålideligt.
Det er således vigtigere at identificere de passende målepositioner og være i stand til at gentage og gengive målingerne over tid.
Der er ikke noget åbenbart behov for en mikrofon med lav støj, når du måler motorstøj i motorrummet. Vi anbefaler GRAS 147AX CCP Robust trykmikrofon, som har et dynamisk interval, der er velegnet til det miljø. Gras 146ae ½ ”CCP fri-Håndholdte Mikrofonsæt kan bruges som en referencemikrofon.
Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.
Akustiske testtyper inden for motorstøjtestning
Målinger i motorens bugtområde inkluderer:
- Nær-Håndholdte Målinger tæt på de forskellige kilder
- Langt-Håndholdte Målinger til lydstyrke.
- Lydintensitetsmålinger
- Mikrofonarrays til lydkildeplacering
- Akustisk overførselsfunktion (ATF) målinger
Nær-Håndholdte målinger
Den næsten-Håndholdte Målingerne udføres bedst på standardiserede positioner, der er distribueret i motorrummet og tæt på hvor støjkilderne er placeret. Målingsresultatet kan bruges som en støjindikator og til sammenligning med andre testkøretøjer. En enkelt position valgt fra mange mikrofonpositioner kan konstateres at være en god indikator for den problematiske støj under målinger ved driftsbetingelserne. Dette resultat vil derefter blive brugt til verifikation af forskellige motorkalibreringer for eksempel.
Langt-Håndholdte målinger
Langt-Håndholdte Målinger til lydeffektestimering udføres i et hemi-anechoic kammer udstyret med et chassis-dynamometer med lav støj, hårdhed (NVH). Ingeniørmetoder kræver få måling af mikrofoner, tre til fire kan anvendes, mens præcisionsmetoder kræver mindst 20 målemikrofoner. Mikrofonerne er typisk placeret i en halvkugle omkring motoren, og lydkraften versus frekvens beregnes.
Lydintensitetsmålinger
Målinger af lydintensitet kan bruges til støjkildeplacering. Dette gøres for det meste i et NVH Hemi-anechoic testkammer i kombination med andre NVH-køretøjstest, men kan også udføres andre steder, da intensitetsteknikken er ganske tolerant over for det akustiske miljø. Denne type test er for det meste egnet til motordriftsbetingelser ved tomgang eller ved fast motor omdrejningstal og gear i neutral. Resultatet er en placering af de forskellige kilder ved forskellige frekvenser. Modforanstaltninger med forbedrede motoromslag kan let verificeres på denne måde.
Mikrofonarrays til lydkildeplacering
Mikrofonarrays kan også bruges til støjkildeplacering i et hemi-anechoic kammer udstyret med NVH-chassis-dynamometer. Arrayet kan installeres over motorrummet og giver mulighed for sikker test ved kørselsforholdene uden nogen person uden for køretøjet. Forskellige teknikker til analyse, såsom stråleformering og akustisk holografi, er tilgængelige, og resultatet kan visualiseres i realtid.
Akustiske overførselsfunktionsmålinger
ATF -testen bruges til at fange et gennemsnitligt indsættelsestab, og resultatet vil blive brugt til:
- Verifikation af køretøjskrav
- Sammenligning med benchmarks
- At estimere støjniveauer i køretøjets interiør fra kildens lydkraft
- Computer-Aided Engineering (CAE) Korrelation
Disse målinger har brug for omhyggelig instrumentering, da resultatet bestemmes som et gennemsnit af flere stier. Lydkilden flyttes mellem flere placeringer, og responsen måles også på flere positioner i motorrummet. Det er almindeligt at have op til 12 kildesteder og 36 responspositioner, så det endelige antal målinger kan være flere hundrede. Antallet af svar på måling vælges efter behov afhængigt af testtid og nøjagtighed.
Da flere og flere elektriske køretøjer introduceres, bliver muligheden for at udføre gode målinger ved højere frekvenser stadig vigtigere. Elektriske motorer med kontrolsystem og gearkasser producerer toner ved højere frekvenser sammenlignet med forbrændingsmotoren. Læs om elektriske applikationer her.