Elektrisk og hybrid køretøjsteknologi
Elektrisk og hybridkøretøjsteknologitestning
Elektrisk fremdrift bliver hurtigt mere eller mindre obligatorisk for at inkludere i hvert OEM's køretøjsområde. Der findes mange navnekonventioner for de forskellige køretøjsteknologier, der i øjeblikket er tilgængelige. Hovedkategorierne er Battery Electric Vehicle (BEV) og Hybrid Electric Vehicle (HEV), som også inkluderer en intern forbrændingsmotor (ICE). Den største forskel mellem traditionel drivstrømstest og HEV/BEV -test er denne tilføjelse af en eller flere elektriske motorer, herunder inverterteknologi, batteriafkøling og transmissionsdesignet. Den elektriske motor betyder nye udfordringer sammenlignet med forbrændingsmotoren. Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.
I relation til støj, vibrationer og hårdhed (NVH) -test af HEV'er og BEV'er er der en række faktorer, der skal overvejes:
- Almindelige elektriske motortyper er den permanente magnetsynkronmotor (PMSM), induktionsmotoren og den skiftede modvilje.
- Inverteren bruger PULSE-bredde Modulation (PWM) -teknologi til at omdanne højspændings-DC-batterikraft til 3-faset vekselstrømsspænding til motoren. Skiftfrekvens og sidebånd kan være i det hørbare interval.
- En gearkasse til et BEV har typisk et og sidste gear, hvilket betyder, at dette gear skal håndtere det komplette omdrejningstal. En mulig transmissionsfejl er vigtig at opdage, og nogle leverandører mangler tilstrækkelig biloplevelse.
- Vand eller luftkøling/opvarmning er nødvendigt for, at batterisystemet kører. Endvidere skaber kontaktorer for at forbinde højspændingsbatteriet en påvirkningsstøj ved opstart/nedlukning, hvilket kan være meget foruroligende.
- Nogle BEV'er har en rækkevidde extender (RE). Dette er en hjælpestyrkeenhed og generator til opladning af batteriet uden adgang til en elektrisk forsyning.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Valgte produkter
- Gras 146ae
Det ideelle, frit-Håndholdte Mikrofon til næsten al akustisk NVH -test - Gras 147AX
Bedst egnet til situationer, hvor pladsbegrænsninger vil begrænse brugen af en standardmålingsmikrofon - Gras 42ag
Den ideelle løsning til kalibrering
Ressourcer
Akustiske testtyper inden for elektrisk og hybridkøretøjsteknologitestning
Et antal akustiske testprincipper er generelle uanset fremdrift, men især elektrisk motorisk test og computermodelvalideringer har brug for mere e ff ort, når det kommer til BEV'er og HEV'er. Støjniveauet fra den elektriske motor er meget lavere, og tonestøj indeholder meget højere frekvenser sammenlignet med en is. Dette bemærkes for det meste under kørsel med lav hastighed. Den dominerende lyd fra den elektriske motor er den magnetiske lyd, der genererer en klynkende støj, undertiden kaldet "sporvognsstøj". Støj er også vigtig ved regenerering (kyst ned med batteriopladning). Kontrolsystemet, dvs. inverteren forårsager andre frekvenser. Et køretøj, der kun kører ved hjælp af de elektriske motoriske, resulterer i mindre auditive maskering af effekter ved lave frekvenser, og det betyder, at andre krav til komponentstøj skal ændres i overensstemmelse hermed. Andre nye lyde introduceres også, såsom komponentstøj og vand eller luftkøling/opvarmning til batterierne. Et BEV kræver elektrisk drevet tilbehør som en A/C-kompressor i stedet for bæltdrevne systemer til is. A/C -kompressoren kan også køre under opladning for at køle ned batteriet.
Bev og HEV -test
Gearkasse, der klynker støjtestning, udføres med lignende procedurer som for gearkassen til en ismotor. Tests i en drivetrain -testrigg, lydkraft og vibrationer og køretøjstest udføres på et NVH -chassis -dynamometer.
En rækkevidde -extender skal analyseres som relevant afhængigt af type. Denne komponent vil naturligvis fungere uafhængigt af kørehastighed, som i øjeblikket er en usædvanlig oplevelse for føreren.
Eksempel
Køretøjets indvendige magnetiske støj og transmissionsstøj analyseres som lydtrykniveau (SPL) og elektriske motorordrer. Ordreniveau versus baggrundsstøj, især over ca. 1 kHz, er vigtig. Whining kan også analyseres ved hjælp af nogle af metoderne til tonalitet. Med henblik herpå er det vigtigt at have adgang til den elektriske motoriske specifikation for at kende de vigtigste magnetiske ordrer. Inverterstøj såvel som skiftefrekvens og sidebånd kan analyseres ved hjælp af f.eks. Fast Fourier Transform (FFT) kort.
Validering af computermodel
Mange af designbeslutningerne og verifikationerne udføres, før en prototype del eller køretøj fremstilles. De computerstøttede teknik (CAE) -modeller skal dække elektriske motorstyringssystemer og den vibroakustiske opførsel af motoren såvel som køretøjet. Målinger fra eksisterende biler eller systemer bruges til at korrelere simuleringerne. Muldyrkøretøjer (eksisterende biler modificeret med nye koncepter) bruges også. Korrelationstest inkluderer driftstest, kildestyrke og overførselsfunktioner.
Generelt måles modalanalyse og overførselsfunktioner, støjoverførselsfunktioner (NTF) og akustiske overførselsfunktioner (ATF). Endvidere bruges påvirkningshammer, ryster og volumenhastighedskilder eller den faktiske komponent til excitation. Til forudsigelse og CAE -korrelation er elektrisk motoroverfladestråling (lydstyrke) vigtig, og de standardiserede køretøjsverifikationstest bruges også til CAE -modelverifikation.