
Summen, Knirken og Rysten Støjtælling
Summen, knirken og rysten er alle lyde produceret af dele, der er installeret på en måde, så de skaber irriterende lyde. Summen, knirken og rysten skyldes således den relative bevægelse mellem installerede dele, som får dem til at interagere, nogle gange kun under bestemte miljøforhold.
Mere præcist stammer summen fra strukturen eller delen selv, knirken skyldes friktion mellem dele, og rysten skyldes stød. Summen, knirken og rysten er en velkendt kilde til ekstrem irritation for føreren og årsagen til mange kundeklager, og det er en vigtig del af den samlede opfattelse af et køretøj. Selv hvis lydniveauerne er lave, er summen, knirken og rysten ofte hørbar på grund af dens intermitterende karakter og inkluderer ofte en lyd med et frekvensindhold, hvor lydmaskering er lav. Et køretøj uden summen, knirken og rysten er forbundet med høj kvalitet, hvilket er grunden til, at det er vigtigt for OEM'er at opnå dette. Maskeringsniveauerne sættes lavere og lavere, især i elektriske køretøjer, men samtidig øger efterspørgslen efter mindre vægt designproblemerne, når det kommer til at forhindre summen, knirken og rysten støj. Læs om elektriske applikationer her.
Chassis- og strukturelt design, materialevalg og kontrollerede toleranceskaber er alle vigtige elementer at overveje for at undgå summen, knirken og rysten støj. Dette skal specificeres i designmålene og designretningslinjerne helt fra prototype til produktion, og bør konstant måles med pålidelige målemikrofoner.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Udvalgte produkter
- GRAS 146AE
Den alsidige mikrofon til næsten alle akustiske NVH-test. Det naturlige førstevalg til effektiv summen, knirken og rysten test - GRAS 42AG
Den ideelle løsning til kalibrering - GRAS 46BC
Den eneste sande multifield, højfølsom 1/4" mikrofon - GRAS 46BL-1
Ressourcer
Buzz, Squeak og Rattle Støj Test på Elektriske Køretøjer
Der er et konstant pres mod lavere maskeringsniveauer i elektriske køretøjer. Samtidig øger efterspørgslen efter mindre vægt designproblemer, når det kommer til at forhindre buzz, squeak og rattle støj.
Til buzz, squeak og rattle støj applikationstest anbefaler vi GRAS 146AE ½” CCP Fritfelt Mikrofon Sæt på grund af dets ekstreme alsidighed og fleksibilitet hvor som helst i og omkring bilen.
Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.

AKUSTISKE TESTTYPER INDEN FOR BUZZ, SQUEAK OG RATTLE STØJ TESTNING
Silent shaker test
Komponent- eller systemtests udføres typisk i en NVH testbænk med en silent shaker. En specificeret excitationsprofil for de testede dele anvendes, og lydstyrken i zoner analyseres. Denne test er velegnet til tidlig verifikation.
Testbane
Så snart køretøjsprototyper bliver tilgængelige, udføres subjektiv evaluering af hvert køretøj på en 4-poster med miljøkontrol og køres på forskellige typer testbaner og under forskellige klimaforhold. Til langtidstestning i disse ekstreme miljøforhold anvendes mikrofoner ofte til optagelse og senere evaluering. Den subjektive evaluering understøttes af en mikrofon- og hovedtelefonkombination til årsagsanalyse, ofte med filtreringsmuligheder, for at kunne isolere problemområdet. Intensitetstest og akustiske kameraer er andre værktøjer til lokalisering af støjkilder.
Testene gentages efter holdbarhedstest for at sikre minimal nedbrydning.