Buzz, Squeak og Rattle Noise Testing

Buzz, Squeak og Rattle er alle lyde produceret af dele, der er installeret på en sådan måde, at de skaber irriterende lyde. Buzz, squeak og rattle er således forårsaget af den relative bevægelse mellem installerede dele, der får dem til at interagere, undertiden kun under visse miljøforhold.

Mere præcist stammer Buzz fra strukturen eller delen selv, Squeak er forårsaget af friktion mellem dele, og Rattle er forårsaget af påvirkning. Buzz, Squeak og Rattle er en velkendt kilde til ekstrem irritation for føreren og grunden til mange kundeklager og er en vigtig del af den samlede opfattelse af et køretøj. Selv hvis lydniveauerne er lave, er brummer, knirk og skrammelstøj ofte hørbar på grund af dens intermitterende karakter og inkluderer ofte en lyd med et frekvensindhold, hvor lydmaskering er lav. Et køretøj uden brummer, knirk og rangle er forbundet med høj kvalitet, hvorfor det er vigtigt for OEM'er at opnå dette. Maskeringsniveauer er indstillet lavere og lavere, især i elektriske køretøjer, men på samme tid øger efterspørgslen efter mindre vægt designproblemerne, når det kommer til at forhindre brummer, knirk og rammelstøj. Læs om elektriske applikationer her.

Chassis og strukturel design, materialevalg og kontrollerede tolerancekæder er alle vigtige elementer at overveje for at undgå brummer, knirk og skrammelstøj. Dette skal specificeres i designmålene og designretningslinjerne for design hele vejen fra prototype til produktion og skal konstant måles med pålidelige målemikrofoner.

Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon

Valgte produkter
  • Gras 146ae
    Den alsidige mikrofon til næsten al akustisk NVH -test. Det naturlige førstevalg for effektiv brummer, squeak og rattle -testning
  • Gras 42ag
    Den ideelle løsning til kalibrering
  • GRAS 46BC
    Det eneste sande multifield, højfølsomhed 1/4 "mikrofon
  • GRAS 46BL-1

Ressourcer

Buzz, Squeak og Rattle støjtest på elektriske køretøjer

Der er et konstant skub mod lavere maskeringsniveauer i elektriske køretøjer. På samme tid øger efterspørgslen efter mindre vægt designproblemerne, når det gælder forebyggelse af brummer, knirk og skrammelstøj.

For Buzz, Squeak og Rattle støj -applikationstest anbefaler vi Gras 146ae ½ ”CCP fri-Håndholdte Mikrofonsæt På grund af dens ekstreme alsidighed og fleksibilitet overalt i og omkring bilen.

Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.

Akustiske testtyper inden for brummer, knirk og skrammelstøjtestning

Stille Shaker -test

Komponent- eller systemtest udføres typisk i en NVH -testrigg med en stille ryster. En specificeret excitationsprofil for de testede dele bruges, og lydstyrken i zoner analyseres. Denne test er velegnet til tidlig verifikation.

Testspor

Så snart køretøjsprototyper bliver tilgængelige, udføres subjektiv evaluering af hvert køretøj på en 4-post med miljøkontrol og drevet af forskellige typer testspor og under forskellige klimaforhold. Ved langvarig testning af disse ekstreme miljøforhold vil mikrofoner ofte blive brugt til registrering og senere evaluering. Den subjektive evaluering understøttes af en mikrofon- og hovedtelefonkombination til rodårsagsanalyse, ofte med filtreringsmuligheder, for at være i stand til at isolere problemområdet. Intensitetstest og akustiske kameraer er andre værktøjer til støjkildeplacering.

Testene gentages efter holdbarhedstest for at sikre minimum nedbrydning.