Bremsestøjtest
Bremsestøj er en chassisrelateret støj og et stort problem for bilproducenter. Støj er forårsaget af friktionsinducerede vibrationer, der får bremsesystemet til at stråle støj. Dette vil igen forårsage meget irritation og forstyrrelse af bilejeren og enhver person i nærheden af køretøjet, når det forekommer. Bremsestøj kan føre til dårlige resultater i undersøgelser af kundetilfredshed og høje garantiomkostninger. Derfor prioriteres udviklingen af bremsesystemer med minimumsstøjproblemer i bilindustrien. Bremsestøj er et meget komplekst problem, og forskningen på dette område er i kontinuerlig fremskridt.
Oven i det kræver elektrificering af køretøjer nyt bremsedesign samt øget fokus på støj, da den auditive maskering fra motoren forsvinder. Imidlertid vil de traditionelle bremsesystemer blive brugt i mindre grad i et elektrisk køretøj. Der er en regenereringsproces under deceleration, der bruges til at tilvejebringe batteriopladning, som i mange tilfælde vil være tilstrækkelig til at kontrollere køretøjets hastighed uden at bruge bremsepedalen.
Læs om elektrisk applikation her.
Den sædvanlige udviklingsproces for at undgå bremsestøj er opdelt i flere trin, der starter, når kravene til bremseydelse er defineret:
- Konceptudvælgelse
- Designanmeldelse, kontrol af bedste praksis
- Computer-Aided Engineering (CAE) støjforudsigelser
- Komponenttest, modal analyse
- Verifikation af tilstande til alle bremsekomponenter, især puder og rotor
- CAE -korrelation - Systemprøve, bremseknus
- Køretøjstest (startet efter godkendelse af systemtesten)
Bremsedynamometeret skrigestest og styrehustesten inkluderer test med mikrofoner. Støjegenskaberne fra den mest almindelige bremsetype, dvs. skivebremsen, er følgende:
- Lav frekvens (ofte bredbånd) støj mellem 100 - 1.000 Hz, benævnt skrabning, slibning, grynt, stønn, stønn eller dommer afhængigt af karakter.
- Medium til højfrekvent tonalstøj mellem 1-5 kHz. Dette er en friktionsinduceret støj, der typisk er forårsaget af koblede tilstande mellem puder og rotor, der forårsager vibrationer uden for planet. Skriget starter ved specifikke betingelser for bremsetryk, rotortemperatur og miljø.
- Højfrekvent tonalstøj, bremse skrig eller sommetider omtalt som knirk over 5 kHz. Dette er også en friktionsinduceret støj, men med spændende resonanser i bremseotoren.
Lær mere om udfordringerne og hvordan man vælger den rigtige mikrofon
Valgte produkter
- Gras 147eb
En robust mikrofon med ekstra beskyttelse til on-road testning i alle klimazoner og vejrforhold - Gras 146ae
Det perfekte valg til testbænkstest - Gras 42ag
Den ideelle løsning til kalibrering
Ressourcer
Bremsestøjtest på elektriske køretøjer
Da de fleste EV'er/HEV'er er tungere end traditionelle iskøretøjer, er bremsesystemet designet til bremsning af højere masse. På samme tid er der øget fokus på støj fra bremserne, da den auditive maskering fra motoren forsvinder.
Imidlertid bruges de traditionelle bremsesystemer i mindre grad i et elektrisk køretøj på grund af en regenereringsproces, der finder sted under deceleration, hvorpå batterierne oplades. I mange tilfælde vil dette være tilstrækkeligt til at kontrollere køretøjets hastighed uden at bruge bremsepedalen. Derfor kræves akustisk bremsetest på vej på vejen.
Til bremsedynamometertest, anbefaler vi Gras 146ae ½ ”CCP fri-Håndholdte Mikrofonsæt.
Til on-road testing, anbefaler vi GRAS 147EB CCP X-Rugged Microphon Set.
Se SAE J2521 for detaljerede oplysninger relateret til bremsestøjtest.
Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.
Akustiske testtyper inden for bremsestøjtestning
Bremsedynamometer skrig støjtest
Bremsedynamometer skrig støjtest er veldefineret og viste sig at sikre, at bremserne er i den bedst mulige tilstand, når det kommer til bremseskal, inden du starter køretøjstest. Det udføres i en støj, vibration og hårdhed (NVH) bremsedynamometer ifølge SAE J2521. Bremseklædning er defineret til at være mellem 1 - 17 kHz. Bremsedynamometeret skrig støjtest udføres i henhold til følgende procedure:
- Det komplette bremsesystem er monteret i en armatur, der indeholder et køretøjshjørne, dvs. ¼ af det fulde chassis med suspension.
- Flere tusinder af bremseforhold testes blandt andet ved forskellige hjulhastighed, bremsetryk, rotortemperatur, forskellige miljøforhold og bremsslitage for at nævne nogle få.
- En målemikrofon registrerer bremsen skrig.
- Accelerometre registrerer vibrationer for sammenhæng med støjen.
- 3D -laserviprometer eller akustiske kameraer bruges undertiden til grundårsagsundersøgelser.
- I tilfælde af bremseskalende støj, der overstiger acceptable niveauer, kan denne test bruges til test af en række forskellige bremsekomponenter. Dette inkluderer ændringer af bremseklodser, foringsmaterialesammensætning, paddesign, tilsætning af shims, massebelastning og dæmpning eller ændring af rotoren eller caliperen, herunder massebelastning af caliperen.
Wheelhouse -test
Den sidste vigtige test er vejtesten. Dette gøres på nøjagtigt definerede testplaceringer og testbetingelser i lange perioder for at fange alle, vigtige kørsel, miljømæssige og bremseforhold. Støjen registreres inde i køretøjet og i styrehuset samtidig med adskillige andre parametre som bremsevibrationer, bremsetryk, bremsemperatur, kørselsforhold, deceleration og til sidst de vigtige subjektive indtryk.
Testen skal gentages for mange køretøjer og for lange kilometer i alle sæsoner, især om vinteren. En OEM ville for eksempel bruge 25 biler udstyret med fire mikrofoner i styrehuset, en referencemikrofon ved førerens øre og mindst fire accelerometre til kørsel af de dedikerede testcyklusser i 50.000 km (30.000 miles). Udover at teste på forskellige vejforhold inkluderer dette også andre tests, såsom blødgøring i kølefaciliteter, kørsel på stænkspor inden bremsning og andre specielle tests. Dette gør det muligt for NVH -ingeniøren at fange bremsestøjresultater på tværs af alle mulige eksterne forhold.