Bagkantmålinger

Trailing-edge (TE) støj er en af de vigtigste komponenter af aerofoil selvstøj. Fænomenet spiller en vigtig rolle i støjgenereringen inden for luftfart, vindmøller, turbo-maskiner osv.

TE-lyd bidrager til støjen fra løftesurface flaps, roterende maskiner og visse turbulente dyserstrømme.

Når turbulente grænselagsvirvler bliver transporteret forbi bagkanten af en stor (i forhold til akustisk bølgelængde) krop, bliver deres aeroakustiske kildeegenskaber ændret af kanten. Denne spredningsmekanisme producerer stærk, bredbåndet stråling til det fjerne Håndholdte. Hvis der er koherent virvelafgivelse, typisk forbundet med stumpe bagkanter og/eller høje angler af angreb, er der også tilstedeværelse af tonalt eller smalbåndet støj.

Mekanismen for den støj, der genereres ved bagkanten, har været et forskningsområde i flere årtier. Dette er blevet adresseret både gennem målinger og matematisk modellering, som tillader analytiske modeller at forudsige støjen fra bagkanten. Disse modeller forudsiger støjen ved at stole på egenskaberne af turbulens og grænselaget, som hovedsageligt beregnes ud fra geometri og strømforhold opstrøms. Eksempler på de vigtigste inputparametre for disse modeller er overflade trykfluktuationer, turbulenslængdeskalaer, konvektionshastighed og grænselagsforskydningstykkelse.

Baseret på nutidens modeller er der gjort flere forsøg på at reducere støjen både ved at ændre strømmen over overfladen eller ved at ændre geometrien. Disse er blevet adresseret gennem målinger i anekoiske kamre og ved brug af beregningsmetoder, som begge er begrænset af deres egne begrænsninger. At fange de lavfrekvente komponenter af spredt støj er ikke let, ofte på grund af baggrundsjetstøj i anekoiske vindtunneler og den endelige størrelse af de anekoiske kamre. Derudover er det nødvendigt at opløse trykfluktuationerne på tværs af et bredt spektrum af frekvenser på grund af den bredbåndede natur af støjen fra bagkanten, hvilket medfører uundgåelige vanskeligheder for væskestrømningsløsere. Det er derfor meget ofte vanskeligt at beskrive den præcise opløsning af støjen fra bagkanten nøjagtigt.

Læs mere om aeroakustiske målinger for automotive og aerospace testløsninger.

Download vores målemikrofoner for Aeroakustik brochure.

Opdag de nye Ultra-Tynde Præcisions (UTP) mikrofoner med en ultra-lille formfaktor, kun 1 mm i højden.