Automotive vindstøjtestning

Aeroakustik er en gren af akustik som studerer støjgenerering via enten turbulent fluidbevægelse eller aerodynamiske kræfter, der interagerer med overflader.

Aeroakustik er vigtig i designet af køretøjer, fly, vindmøller, bygninger og broer for at
minimere vibrationer og støj.

Der er to kilder til støj, som er vigtige, når man taler om aeroakustik – ekstern støj og aerodynamisk støj (eller pseudo-støj), se grafik nedenfor.

Verdens Tyndeste Kondensatormikrofon >

målemikrofoner til Aeroakustik >

Turbulens og Måling i Grænselag >

Udvalgte produkter
  • GRAS 48LX-1
    Et ultra-tyndt præcisionsmikrofon (UTP) sæt til aeroakustisk testning. Ideel til målinger i grænselag og turbulens.
  • GRAS 48LX-4 / GRAS 48LX-8
    Ultra-tynde præcisionsmikrofonlinje-arrays til aeroakustisk testning. Ideel til måling af vindinduceret støj på køretøjer og vindkanaltest.
  • GRAS 40LA / 40LSEn overflademikrofon til montering på plane og buede overflader til undersøgelse af turbulens og vindinduceret støj.
  • GRAS 42AG
    Den ideelle løsning til kalibrering

Ressourcer

De grundlæggende problemer inden for aeroakustik er, at de fleste testscenarier er dyre og tidskrævende, og teoretiske tests baseret på beregningssoftware er svære at simulere realistisk. På grund af kompleksiteten af grænselags trykvariationer kræver simuleringer ofte flere validerings- og korrigeringsfaser.

Specifikt er det svært at kvantificere og forstå turbulens og flowinduceret støj (grænselagsstøj) på forskellige køretøjer (fly, biler, droner), simuleringsværktøjer er langsomme og unøjagtige på grund af den stokastiske adfærd af turbulens, og eksperimentelle tests er dyre på grund af behovet for anekkoiske vindtunneler.

Aeroakustik er en kritisk komponent i design, certificering og drift af automobilkøretøjer. Typiske kilder til vindstøj vises nedenfor.

Illustration af køretøjskomponenter, der påvirker vindstøj.

Læs mere om vores NVH mikrofoner

Grænselagsmålinger

Det primære fokus for vindstøjtest i bilindustrien er målinger i grænselag. I bilindustrien (såvel som luftfartsindustrien) er disse typer målinger af stigende betydning. Den primære interesse er at adskille det akustiske signal fra den flowinducerede turbulente støj. Formålene spænder fra at kvantificere mængden af lydenergi, der udsendes fra en struktur, over lokalisering af lydkilder ved hjælp af et array af mikrofoner til at kvantificere de turbulente spændinger, som en struktur udsættes for.

Grænselagsteori dikterer, at målinger skal foretages præcist på overfladen af strukturen, da statistikken for strømmen hurtigt afviger med stigende afstand fra grænsen. Desuden skal der tages hensyn til ikke at ændre geometrien af strukturen, da en sådan handling drastisk kan ændre strømmen. Se illustrationen nedenfor.

På grund af kompleksiteten ved at måle grænselags trykvariationer er det stadig meget svært at simulere aeroakustik og kræver ofte flere validerings- og korrigeringsfaser. Øget computerkraft kombineret med præcisionsmikrofoner fra GRAS – muliggør vindtunnel- og vejtest, der hjælper med at undersøge nye automobilkoncepter, verificere ydeevnen af innovative designs gennem eksperimentelle valideringer af CFD-modeller og validere forudsigelsesmodeller.

Download vores målemikrofoner til Aeroakustik brochure.

Opdag de nye  Ultra-Tynde Præcision (UTP) mikrofoner med en ultra-lille formfaktor,kun 1 mm i højden.

AKUSTISKE TESTTYPER INDEN FOR VINDSTØJTEST

Aerodynamisk Støj

Køretøjets aeroakustiske ydeevne har en stærk indflydelse på kundernes opfattelse og har også betydning for sikkerhed og komfort. Da strømningens adfærd og støjgenerering er uadskilleligt forbundet i enhver aeroakustisk målingstest, er undersøgelser af strømningen omkring et køretøj vigtige i Håndholdte for automobilers aeroakustik.

Vindstøj som en aerodynamisk støj er faktisk relateret til både karrosseriets design samt turbulensen fra forskellige komponenter. I forhold til karrosseriets design er der tre hovedkategorier, som påvirker den aerodynamiske støj på et vej-køretøj: Køretøjets form, åbne hulrum og karrosseritætning. Køretøjets form og åbne hulrum er aktive støjkilder, mens karrosseritætningen reducerer vindstøj - afhængig af tætningens kvalitet.

På samme måde afhænger vindstøjsydelsen også af at minimere aeroakustiske støjkilder genereret af køretøjs-komponenter, da disse alle har en direkte indvirkning på målingen af vindstøj i bilen. Som sådan er tidlige konceptstudier enormt vigtige, da omhyggeligt design minimerer problemet. Vindstøj er dog ofte et problem, der opdages sent i udviklingsprocessen. Det kræver hurtig og effektiv analyse, da foranstaltninger som udvidede tætningssystemer eller lydpakker er dyre.

Køretøjets Form

Vigtige komponenter relateret til køretøjets form og design, som har en direkte indflydelse på resultaterne af vindstøjstest, er A-søjler, sidespejle, Vindhætte vinduesviskere, antenner, undervogn og glas.

Åbne Hulrum

Den anden store kilde til aerodynamisk støj er åbne hulrum. Der er to hovedkilder til hulrumstøj på et køretøj: støj genereret af store hulrum som et åbent soltag eller vindue - også kendt som buldrende eller rystende - og hulrumstøj fra mindre hulrum såsom dørsprækker, bagklap og sprækker i karrosseripaneler.

Bidraget af vindstøj til at producere den samlede støj, der høres inde i kabinen på en bil, varierer dog ved forskellige hastigheder. Ved højere hastigheder, generelt over 100 km/h (ca. 60 miles/h), har aerodynamisk vindstøj tendens til at dominere den samlede kabinestøj. Dette er meget mere udtalt i dag, fordi støjen fra motorrummet og drivlinjen er blevet betydeligt raffineret og reduceret over årene. I dag’s elektriske køretøjer (EV), bliver dette problem stadig mere udbredt, da vindstøj er en af de vigtigste støjkilder for EV'er.

Karosseritætning

Karosseritætningen, i modsætning til køretøjets form og åbne hulrum, er beregnet til at reducere den samlede støj, der høres inde i kabinen. Åbenlyst har tætningens kvalitet en direkte effekt på støjreduktionen. Her er ideen at forhindre lækager i tætningssystemerne omkring døråbninger og glas. Støjen fra tætningssystemerne fører ofte til højfrekvent støj inde i kabinen, generelt over 500 kHz. Afhængigt af mærke og model anvendes forskellige tætningssystemer og kvalitetsniveauer.

Om

Fremhævet indhold

Organiser indhold i flere kolonner for at dele nyttige oplysninger med dine kunder om dine produkter, værdier...

UTP Mikrofoner – Ultra-tynde præcisionsmikrofoner

GRAS UTP mikrofoner kombinerer den høje præcision og pålidelighed af GRAS målemikrofoner med behovet for ekstremt lavprofilerede (mindre end 1 mm) mikrofoner med minimal turbulensindflydelse. Med deres unikke formfaktor og nemme montering er UTP mikrofoner specielt designet til in-situ grænselagstest, når neutral påvirkning og høj præcision er vigtig. De kombinerer kondensatormikrofonernes nøjagtighed med en ekstremt lille formfaktor. Alle LX-versioner har TEDS.

>  Høj-præcisions målemikrofoner

> Ideel til lav-grænselagstest og trange rum

> Hurtig og gentagelig montering med ensartet geometri

> Nem in-situ verifikation

> Bredt lineært frekvensområde

> Bred Dynamisk område

Overflade Mikrofoner

GRAS høj-præcisions overflademikrofoner er designet til in-situ grænselagstest, hvor ikke-invasiv montering er nødvendig.

De er derfor også godt egnet til strømningsprøvning af objekter i fuld skala i vindtunneler.

Højden er holdt på 2,5 mm, og en fairing reducerer selv-genereret turbulens.

>  Høj-præcisions målemikrofoner

> Ikke-invasiv montering og ubetydelig fremspring

> Integreret forforstærker med stik og mål-funktionalitet (TEDS)

>  Bredt lineært frekvensområde

>  Bred Dynamisk område

Flush-mount Mikrofoner

Denne række af akustiske sensorer kombinerer den høje præcision og pålidelighed af GRAS målemikrofoner med behovet for at passe sensorer ind i meget trange rum og smalle strukturer.

Med en installationshøjde på mindre end 10 mm kan GRAS flush-mount mikrofoner integreres i stort set ethvert design uden at ofre aerodynamiske egenskaber.

>  Høj-præcisions målemikrofoner

> Meget lav installationshøjde

>  Integreret forforstærker med stik og mål-funktionalitet (TEDS)

>   Bredt lineært frekvensområde

 Bred Dynamisk område

Vindstøjsprøvning på Elektriske Køretøjer

Vindstøj er en vigtig støjkilde udover vejstøj, som er den enkelt vigtigste støjkilde for EVs/HEVs ved hastigheder over 55 km/34 mph. Dog kræves der mere aeroakustisk test for at begrænse denne særlige støjkilde.

Mængden af vindstøj er den samme i ICE'er og EV'er. Forskellen er, at i EV'er udgør vindstøj en meget større del (30%) af den samlede støjpåvirkning, fordi andre støje har tendens til at maskere vindstøj.

Som med ICE'er kan vindstøjsmålinger på EV'er udføres enten ved at bruge næsekegler, vægmonterede mikrofoner eller overflademonterede mikrofoner.

Fordi vind er en af de dominerende støjkilder i EV'er, er der et ægte behov for at se på nye mikrofonplaceringsmuligheder, som vil muliggøre en mere omfattende forståelse af støjfelter og kilder.

GRAS aeroakustiske sensorer er et fremragende valg, og vi anbefaler GRAS 40LS 1/4" CCP Præcisions Overflademikrofon.

Se vores komplette applikationstilbud inden for elektriske køretøjer her.