
Akustisk Træthed
Et stort problem, som alle højhastighedsflyvende strukturer står over for, er akustisk træthed, som er en højcyklet træthed på grund af tilfældige tryk akustiske belastninger, der kan forårsage skader på panelstrukturer.
I tilfælde af fly er designet af luftfartøjer, der flyver med høj hastighed under atmosfæriske forhold, begrænset af en begrænset forståelse af strømningsegenskaber over panelstrukturer.
På trods af de betydelige teoretiske, numeriske og eksperimentelle bestræbelser, der er gjort i fortiden, forbliver forståelsen og forudsigelsen af akustisk træthed stort set uløst.
Desuden er fysisk testning af en komponent dyr, og meget af dette kan kun udføres i slutningen af designprocessen. Aeroakustiske ingeniører vil typisk forsøge at forudsige akustisk træthed ved at se på træthedshotspots for køretøjet og tilsvarende træthedsliv. Dette kombinerer komponentbelastninger, der er afledt fra prototype målinger eller multikropssimulationer, FE-baserede stressresultater og cykliske træthedsmaterialeparametre for at give feedback om kritiske træthedsområder og årsagen til træthedsproblemer.
I designprocessen kan akustisk analyse også fokuseres på at validere designvarianter for træthedsliv inden for stadig kortere udviklingscyklusser, forbedre træthedsbeteendet for svejsede strukturer samt optimere holdbarhedspræstationer med lette og miljøvenlige materialer.
Løsninger
På grund af det stokastiske adfærd af turbulens og flowinduceret støj – også kaldet grænselagsstøj – er det meget svært at kvantificere og forstå disse fænomener. I udviklings- og testfaserne af luftfarts-, bil- og vedvarende energisektorerne. Det har derfor været et nøglefokusområde i årevis – men er blevet hæmmet af en række faktorer.
For det første har eksperimentelle tests vist sig at være unøjagtige på grund af traditionelle mikrofonprofiler. For det andet har montering, demontering og genmontering af sensorer været en besværlig og ikke særlig brugervenlig proces. Endelig er simuleringer og tests i anekoiske vindtunneler kostbare og kræver oftest omhyggelig planlægning og koordinering, hvilket gør det meget tidskrævende.
GRAS målemikrofoner til grænselagsapplikationer dækker UTP mikrofoner, overflademikrofoner og flush-mount mikrofoner – tilgængelige til overflademontering, “blind vindue” montering, destruktiv montering eller trådnetapplikationer.

UTP Mikrofoner – Ultra-Tynde Præcisionsmikrofoner
De GRAS UTP mikrofoner kombinerer den høje præcision og pålidelighed af GRAS målemikrofoner med behovet for ekstremt lavprofilerede (mindre end 1 mm) mikrofoner med minimal turbulensindflydelse. Med deres unikke formfaktor og nemme montering er UTP mikrofoner specielt designet til in-situ grænselagstest, når neutral indflydelse og høj præcision er vigtigt. De kombinerer nøjagtigheden af kondensatormikrofoner med en ekstremt lille formfaktor. Alle LX-versioner har TEDS.
> Højpræcisions målemikrofoner
> Ideel til lav-grænselagstest og trange rum
> Hurtig og gentagelig montering med konsekvent geometri
> Nem in-situ verifikation
> Bredt lineært frekvensområde
> Bred Dynamisk område

Overflade Mikrofoner
De GRAS højpræcisions overflademikrofoner er designet til in-situ grænselagstest, hvor ikke-invasiv montering er nødvendig.
De er derfor også velegnede til in-flow test af fuldskala objekter i vindtunneler.
Højden er holdt på 2,5 mm, og en fairing reducerer selvgenereret turbulens.
> Højpræcisions målemikrofoner
> Ikke-invasiv montering og ubetydelig fremspring
> Integreret forforstærker med stik og målefunktionalitet (TEDS)
> Bredt lineært frekvensområde
> Bred Dynamisk område

Flush-mount Mikrofoner
Denne linje af akustiske sensorer kombinerer den høje præcision og pålidelighed af GRAS målemikrofoner med behovet for at passe sensorer ind i meget trange rum og smalle strukturer.
Med en installationshøjde på mindre end 10 mm kan GRAS flush-mount mikrofoner integreres i praktisk talt ethvert design uden at ofre aerodynamiske egenskaber.
> Højpræcisions målemikrofoner
> Meget lav installationshøjde
> Integreret forforstærker med stik og målefunktionalitet (TEDS)
> Bredt lineært frekvensområde
> Bred Dynamisk område